Mobiliteitsplan Bornem: de uitslag

Mobiliteitsplan Bornem: de uitslag

Het college  van Bornem heeft een beslissing genomen in verband met het mobiliteitsplan van Bornem Centrum. We geven hierna het besluit uit hun mededeling.

Concreet 

Het college heeft dan ook besloten om de centrumfietszone definitief in te voeren. Wat de proefopstellingen betreft, werd beslist om terug te gaan naar de eerdere situatie: 

·        De rijrichting in de Dulftstraat zal opnieuw worden omgedraaid. 

·        Het gedeelte Sint-Amandsesteenweg ter hoogte van Ter Dilft en de Kloosterstraat wordt opnieuw dubbelrichting.  

·        De halfopen knip aan het einde van de Boomstraat wordt verwijderd.  

·        De verkeerslichten aan het kruispunt Barelstraat/Absveldstraat zullen opnieuw in werking worden gesteld.  

Deze ingrepen worden voorbereid en gaan in voege op 15/3/2021.

De volledige mededeling kan u op het einde terugvinden. 

Dat bracht ons bij de volgende oud Nederlandse spreuk.

 


Er is meer. Men kan ons overdreven achterdocht verwijten maar op de site van Het Laatste Nieuws lezen we in een bericht van 6/3/2021, 

'Bornem schrapt proefopstelling, fietszone blijft wel behouden: Handelaars blij met ‘wijze beslissing’

Dat brengt ons dan bij de Vlaamse klassieker “Mia” waarin we horen: “De middenstand regeert het land”.

We zijn teleurgesteld maar hopen dat men, net als Mia, ooit het licht zal zien.

Gepubliceerd 11/3/2021


Volledige tekst van de mededeling van het College

Wij willen jullie graag bedanken voor jullie deelname aan de ZOOM-sessies en brengen jullie
met deze e-mail graag persoonlijk op de hoogte van de beslissing van het college over de
proefopstellingen in het centrum van onze gemeente.
Reeds meerdere jaren loopt het onderzoek naar het verplaatsingsgedrag binnen
onze gemeente. De dienst mobiliteit ontvangt al geruime tijd klachten in verband
met het vele, verkeer door het centrum. Fietsers en schoolgaande jeugd voelden
zich niet meer veilig en in onze winkelstraat was het niet altijd even aangenaam om
te verblijven. De verkeersleefbaarheid en de luchtkwaliteit lijden onder het steeds
toenemende verkeer.
Om hiervoor een oplossing te zoeken, werd in 2016 een studiebureau aangesteld dat, op
basis van tellingen, bevragingen en andere onderzoeksmethoden de verkeerssituatie in kaart
heeft gebracht. Uit dit onderzoek bleek dat 2/3de van het verkeer dat door onze Boomstraat
reed, hier niet moest zijn. Om dit doorgaand verkeer te weren uit deze straat, werd een plan
opgesteld waarbij er onder andere geen doorgaand verkeer meer mogelijk was door de
Boomstraat. Op 1 juli 2020 werd deze proefopstelling uitgezet op het terrein (knip 1). Deze
ingreep was niet zonder gevolg en bijna onmiddellijk ontvingen onze diensten meldingen van
bezorgde handelaars. Om aan deze bezorgdheid tegemoet te komen, werd eind september
2020 overgegaan tot het invoeren van een aanpassing aan de eerste opstelling: er werd een
doorgang gecreëerd richting de randparkings (knip 2).
Tegelijkertijd werd vanaf 1 juli 2020 ook een fietszone getest in het centrum van onze
gemeente. Vanaf dat moment was het als automobilist niet meer toegestaan om fietsers in te
halen binnen deze zone. Op deze manier werd de veiligheid van de fietsers verhoogd in de
vaak smalle straten van onze gemeente.

Participatietraject
In de maanden oktober tot december 2020 werd een participatietraject doorlopen waarbij alle
burgers via een online platform en tijdens online overlegmomenten hun mening over de
proefopstellingen konden geven en met elkaar in dialoog konden gaan. Inwoners die minder
digitaal waren, konden dit doen via een flyer die in alle Bornemse brievenbussen is gevallen.
Ook telefonisch en via e-mail gaven inwoners hun mening. “Een participatieoefening van die
omvang hadden we in Bornem nog nooit eerder op poten gezet en het was alvast een
voltreffer: er werden honderden meningen, suggesties en voorstellen verzameld. Eind
december werd de participatieronde afgesloten”, zegt schepen van participatie Jurgen De
Maeyer. De resultaten van dit traject werden in de maand januari uitvoerig geanalyseerd. De
evaluatie ervan werd recent voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.

Fietszone
Tijdens het participatietraject bleek al snel dat vele inwoners de fietszone in het centrum een
warm hart toedragen. De fietser kan en mag eindelijk zijn plek opeisen in het centrum. Een
belangrijke opmerking die vele inwoners hierbij maakten, is het gebrek aan een duidelijke
signalisatie. Omdat het echter slechts een voorlopige proefopstelling was, kon hier geen
definitieve markering worden aangebracht om zo de fietszone duidelijker aan te geven in het
straatbeeld.
Het college heeft nu beslist om de fietszone definitief in te voeren en hiervoor de nodige
signalisatie te laten aanbrengen. De fietszone zal in de komende maanden dan ook duidelijker
worden aangegeven in het straatbeeld. Dit door middel van markeringen op de straat,====
straatvlaggen en borden.
“Bornem maakt op deze manier duidelijk dat fietsers en hun veiligheid een topprioriteit zijn in
onze gemeente. Wij willen hierop dan ook verder blijven inzetten. Ook handhaving is hierbij
belangrijk en hier zal dan ook extra aandacht aan worden geschonken. De fietszone is dus
absoluut een blijver”, zegt schepen van mobiliteit Saadet Gülhan.

Proefopstellingen
De meningen van de inwoners over de beide proefopstellingen, beter bekend als knip 1 en 2
waren dan weer verdeeld. Het oorspronkelijke doel om met deze ingrepen een verkeersarmer,
veiliger en leefbaarder centrum te creëren werd vooral met de volledige knip duidelijk bereikt.
Vele inwoners gaven aan dat de centrumomgeving veiliger voor hen was geworden, dit vooral
bij knip1. De zones Boomstraat, kruispunt Warregaren en CC Ter Dilft kregen veel minder
verkeer te slikken, waardoor het aangenamer was zich te verplaatsen rond deze as en de
verkeersveiligheid voor onze fietsers en zwakke weggebruikers danig verbeterd was. Helaas
brachten deze verkeersingrepen ook nadelen met zich mee. Deze bleken een grotere impact
te hebben dan ingeschat. Zo werd het drukker in de Dulftstraat, omdat de rijrichting er
veranderd was, en ook het verkeer in de Absveldstraat zorgde voor meer hinder bij de
bewoners. Het college van burgemeester en schepenen besliste dan ook om de
proefopstellingen niet te bestendigen. “Dit was een moeilijke beslissing. Deze hele oefening
heeft ons heel wat geleerd en we hebben aandachtig gekeken naar alle opmerkingen van
inwoners, groepen en organisaties. Maar als je merkt dat door een bepaalde ingreep in een
straat de verkeersveiligheid én de leefbaarheid in andere omliggende straten in het gedrang
komt, dan mogen we hier niet blind voor zijn. Onze beslissing mag het verkeer niet zomaar
verplaatsen naar andere plaatsen in het centrum. Verkeersveiligheid is een recht van
iedereen, en hierover kunnen geen compromissen worden gesloten”, aldus schepen van
mobiliteit Saadet Gülhan.

Concreet
Het college heeft dan ook besloten om de centrumfietszone definitief in te voeren. Wat de
proefopstellingen betreft, werd beslist om terug te gaan naar de eerdere situatie:
- De rijrichting in de Dulftstraat zal opnieuw worden omgedraaid.
- Het gedeelte Sint-Amandsesteenweg ter hoogte van Ter Dilft en de Kloosterstraat
wordt opnieuw dubbelrichting.
- De halfopen knip aan het einde van de Boomstraat wordt verwijderd.
- De verkeerslichten aan het kruispunt Barelstraat/Absveldstraat zullen opnieuw in
werking worden gesteld.
Deze ingrepen worden voorbereid en gaan in voege op 15/3/2021.

Vervolg
Het blijft verder uiteraard de bedoeling om de verkeersleefbaarheid van het centrum te
verbeteren. Want uiteindelijk willen alle betrokkenen aan het einde van de rit hetzelfde: meer
verkeersveiligheid voor iedereen. De vraag is alleen hoe dat best bereikt wordt. Het
mobiliteitsgegeven zal dan ook in een groter geheel bekeken worden, waarbij ook andere
zones zoals o.a. de zone rond het Landhuis de nodige aandacht krijgen. Inwoners gaven
immers via het participatietraject meermaals aan dat ze graag naar het centrum komen, maar
dat het op een andere manier moet. Met meer groen, minder verkeer, meer beleving, meer
fietsen, meer rustplaatsen…Hierbij zullen opnieuw zoveel mogelijk belangengroepen en
adviesraden betrokken worden.





 



Reacties