Verkeersslachtoffers 2019
Hoe goed zijn we bezig?
Goed en minder goed in 2019
In 2019 waren er in België 646 dodelijke slachtoffers van
verkeersongevallen. In Vlaanderen waren er dat 315.
Zowel in België als in Vlaanderen was er ten opzichte van
2018 een daling van het aantal ongevallen met gewonden, het totaal aantal
slachtoffers en de zwaar en licht gewonden. Er was wel een stijging in het
aantal overlijdens (zowel binnen 30 dagen als ter plaatse).De cijfers voor
Vlaanderen waren beter dan voor België met of een hogere daling of een lagere
stijging.
|
|
2 018 |
2 019 |
2018/2019 |
|
België |
|||
|
Aantal ongevallen |
38 453 |
37 699 |
-2,0% |
|
Aantal
slachtoffers |
49 357 |
47 793 |
-3,2% |
|
Aantal doden 30
dagen |
604 |
646 |
7,0% |
|
waarvan
doden ter plaatse |
437 |
483 |
10,5% |
|
Aantal
zwaargewonden |
3 637 |
3 600 |
-1,0% |
|
Aantal
lichtgewonden |
45 116 |
43 547 |
-3,5% |
|
|
|
|
|
|
Vlaams Gewest |
|||
|
Aantal ongevallen |
23 711 |
23 068 |
-2,7% |
|
Aantal
slachtoffers |
30 209 |
29 047 |
-3,8% |
|
Aantal doden 30
dagen |
310 |
315 |
1,6% |
|
waarvan
doden ter plaatse |
211 |
220 |
4,3% |
|
Aantal
zwaargewonden |
2 527 |
2 473 |
-2,1% |
|
Aantal
lichtgewonden |
27 372 |
26 359 |
-3,7% |
De zwakke weggebruikers
Waar
we het helemaal niet goed in doen, is het aantal zwakke weggebruikers
(voetgangers en fietsers) dat omkwam in het verkeer. In België waren er dat 187
of 28,9 % van het totaal aantal dodelijke slachtoffers. In Vlaanderen waren het
er 117 of 37,1 % van het totaal. Het verschil is grotendeels te verklaren door
het hoge aantal overleden fietsers, namelijk 72 of 22,9 % van het totaal
tegenover 95 of 14,7 % voor België. Ook
voor bromfietsers is er een groot verschil:
voor Vlaanderen 4,8 % van het totaal ten opzichte van 2,9 % van het
totaal voor België. Wordt er in Vlaanderen meer ge(brom)fietst? Zijn we
onvoorzichtiger? Of is onze infrastructuur niet zo best?
Het totale aantal doden daalt tussen 2005 en 2019 met 42,9 % in België en 46,4 % in Vlaanderen. Voor de fietsers is er een stijging van 25 % in België en 7,5 % in Vlaanderen.
|
|
2005 |
Tov totaal |
2018 |
2019 |
Tov totaal |
2005/2019 |
2018/2019 |
|
|
België |
||||||||
|
Personenwagen |
627 |
55,4% |
275 |
309 |
47,8% |
-50,7% |
12,4% |
|
|
Bestelwagen |
43 |
3,8% |
30 |
17 |
2,6% |
-60,5% |
-43,3% |
|
|
Vrachtwagen |
17 |
1,5% |
19 |
11 |
1,7% |
-35,3% |
-42,1% |
|
|
Motorfiets |
124 |
11,0% |
87 |
84 |
13,0% |
-32,3% |
-3,4% |
|
|
Bromfiets |
33 |
2,9% |
18 |
19 |
2,9% |
-42,4% |
5,6% |
|
|
Voetganger |
109 |
9,6% |
74 |
92 |
14,2% |
-15,6% |
24,3% |
|
|
Fiets |
76 |
6,7% |
89 |
95 |
14,7% |
25,0% |
6,7% |
|
|
Andere en
onbekend |
102 |
9,0% |
12 |
19 |
2,9% |
-81,4% |
58,3% |
|
|
Totaal |
1 131 |
100,0% |
604 |
646 |
100,0% |
-42,9% |
7,0% |
|
|
Vlaams Gewest |
2019 VL/BE |
|||||||
|
Personenwagen |
305 |
51,9% |
|
127 |
40,3% |
-58,4% |
|
41,1% |
|
Bestelwagen |
21 |
3,6% |
|
8 |
2,5% |
-61,9% |
|
47,1% |
|
Vrachtwagen |
9 |
1,5% |
|
6 |
1,9% |
-33,3% |
|
54,5% |
|
Motorfiets |
68 |
11,6% |
|
35 |
11,1% |
-48,5% |
|
41,7% |
|
Bromfiets |
18 |
3,1% |
|
15 |
4,8% |
-16,7% |
|
78,9% |
|
Voetganger |
47 |
8,0% |
|
45 |
14,3% |
-4,3% |
|
48,9% |
|
Fiets |
67 |
11,4% |
|
72 |
22,9% |
7,5% |
|
75,8% |
|
Andere en
onbekend |
53 |
9,0% |
|
7 |
2,2% |
-86,8% |
|
36,8% |
|
Totaal |
588 |
100,0% |
|
315 |
100,0% |
-46,4% |
|
48,8% |
Klein-Brabant
En dan nog dit: in 2019 waren er in Vlaanderen 2788 doden
en zwaargewonden in het verkeer, hetzij 0,42 per 1.000 inwoners. Voor
Puurs-Sint-Amands was dat 0,58 per 1.000 inwoners , voor Bornem 0,80 en voor
Willebroek 0,34. We mogen dus gerust nog een tandje bijsteken om de cijfers te
verbeteren.
De cijfers zijn afgeleid uit
https://www.statistiekvlaanderen.be/nl/verkeersslachtoffers-0
Opgeladen 15/11/2020


Reacties
Een reactie posten