Verkeersslachtoffers 2019

 

Hoe goed zijn we bezig?

Goed en minder goed in 2019

In 2019 waren er in België 646 dodelijke slachtoffers van verkeersongevallen. In Vlaanderen waren er dat 315.

Zowel in België als in Vlaanderen was er ten opzichte van 2018 een daling van het aantal ongevallen met gewonden, het totaal aantal slachtoffers en de zwaar en licht gewonden. Er was wel een stijging in het aantal overlijdens (zowel binnen 30 dagen als ter plaatse).De cijfers voor Vlaanderen waren beter dan voor België met of een hogere daling of een lagere stijging.

 

2 018

2 019

2018/2019

België

Aantal ongevallen

38 453

37 699

-2,0%

Aantal slachtoffers

49 357

47 793

-3,2%

Aantal doden 30 dagen

604

646

7,0%

   waarvan doden ter plaatse

437

483

10,5%

Aantal zwaargewonden

3 637

3 600

-1,0%

Aantal lichtgewonden

45 116

43 547

-3,5%

 

 

 

 

Vlaams Gewest

Aantal ongevallen

23 711

23 068

-2,7%

Aantal slachtoffers

30 209

29 047

-3,8%

Aantal doden 30 dagen

310

315

1,6%

   waarvan doden ter plaatse

211

220

4,3%

Aantal zwaargewonden

2 527

2 473

-2,1%

Aantal lichtgewonden

27 372

26 359

-3,7%

 

De zwakke weggebruikers

 


Waar we het helemaal niet goed in doen, is het aantal zwakke weggebruikers (voetgangers en fietsers) dat omkwam in het verkeer. In België waren er dat 187 of 28,9 % van het totaal aantal dodelijke slachtoffers. In Vlaanderen waren het er 117 of 37,1 % van het totaal. Het verschil is grotendeels te verklaren door het hoge aantal overleden fietsers, namelijk 72 of 22,9 % van het totaal tegenover 95 of 14,7 % voor België.  Ook voor bromfietsers is er een groot verschil:  voor Vlaanderen 4,8 % van het totaal ten opzichte van 2,9 % van het totaal voor België. Wordt er in Vlaanderen meer ge(brom)fietst? Zijn we onvoorzichtiger? Of is onze infrastructuur niet zo best?

Het totale aantal doden daalt tussen 2005 en 2019 met 42,9 % in België en 46,4 % in Vlaanderen. Voor de fietsers is er een stijging van 25 % in België en 7,5 % in Vlaanderen.

 

 

2005

Tov totaal

2018

2019

Tov totaal

2005/2019

2018/2019

 

België

Personenwagen

627

55,4%

275

309

47,8%

-50,7%

12,4%

Bestelwagen

43

3,8%

30

17

2,6%

-60,5%

-43,3%

Vrachtwagen

17

1,5%

19

11

1,7%

-35,3%

-42,1%

Motorfiets

124

11,0%

87

84

13,0%

-32,3%

-3,4%

Bromfiets

33

2,9%

18

19

2,9%

-42,4%

5,6%

Voetganger

109

9,6%

74

92

14,2%

-15,6%

24,3%

Fiets

76

6,7%

89

95

14,7%

25,0%

6,7%

Andere en onbekend

102

9,0%

12

19

2,9%

-81,4%

58,3%

Totaal

1 131

100,0%

604

646

100,0%

-42,9%

7,0%

Vlaams Gewest

2019 VL/BE

Personenwagen

305

51,9%

 

127

40,3%

-58,4%

 

41,1%

Bestelwagen

21

3,6%

 

8

2,5%

-61,9%

 

47,1%

Vrachtwagen

9

1,5%

 

6

1,9%

-33,3%

 

54,5%

Motorfiets

68

11,6%

 

35

11,1%

-48,5%

 

41,7%

Bromfiets

18

3,1%

 

15

4,8%

-16,7%

 

78,9%

Voetganger

47

8,0%

 

45

14,3%

-4,3%

 

48,9%

Fiets

67

11,4%

 

72

22,9%

7,5%

 

75,8%

Andere en onbekend

53

9,0%

 

7

2,2%

-86,8%

 

36,8%

Totaal

588

100,0%

 

315

100,0%

-46,4%

 

48,8%

 

Klein-Brabant

En dan nog dit: in 2019 waren er in Vlaanderen 2788 doden en zwaargewonden in het verkeer, hetzij 0,42 per 1.000 inwoners. Voor Puurs-Sint-Amands was dat 0,58 per 1.000 inwoners , voor Bornem 0,80 en voor Willebroek 0,34. We mogen dus gerust nog een tandje bijsteken om de cijfers te verbeteren.

De cijfers zijn afgeleid uit

https://www.statistiekvlaanderen.be/nl/verkeersslachtoffers-0

https://statbel.fgov.be/nl/themas/mobiliteit/verkeer/verkeersongevallen#:~:text=Verkeersongevallen%20en%20slachtoffers%20in%202019,30%20dagen%20na%20het%20ongeval.





Opgeladen 15/11/2020

Reacties

Populaire posts van deze blog

De jaagpaden in Sint-Amands

Mobiliteitsplan Bornem

Mobiliteitsplan Bornem: de uitslag